Autotron Rosmalen

‘Rijtaakondersteunende systemen nog lang niet veilig’

Zelfs geavanceerde rijtaakondersteunende systemen werken op dit moment nog lang niet feilloos. Het gaat dan bijvoorbeeld om ‘lane-keeping’-systemen, cruise control die zelf de snelheid kan aanpassen en de noodrem. Hoewel verschillende autofabrikanten deze opties in nieuwe auto’s inbouwen, functioneren ze niet goed in alle verkeerssituaties. Zo remmen ze niet snel genoeg voor auto’s die stilstaan en herkennen strepen op de weg niet altijd.

Dit blijkt uit onderzoek van het Amerikaanse Insurance Institute for Highway Safety (IIHS). Voor het onderzoek zijn dergelijke systemen in auto’s van BMW, Mercedes-Benz, Tesla en Volvo onder de loep genomen. Dit zijn geen systemen waardoor een auto volledig zelfrijdend wordt, maar ze nemen wel taken over van de chauffeur die daardoor minder goed gaat opletten. Juist dat kan gevaarlijke situaties opleveren, denkt IIHS.

Testen
Het Amerikaanse instituut heeft gemerkt dat verschillende verkeerssituaties kunnen zorgen dat de rijtaakondersteunende systemen niet of minder goed werkten. Als er geen lijnen worden gedetecteerd op de weg zwenken de auto’s uit en daardoor kunnen er onveilige situaties ontstaan. De cruise control past zich wel aan als de auto voor het voertuig vaart mindert, maar kan niet altijd goed omgaan met een stilstaande auto. En ook drempels en heuvels kunnen plotseling de werking van dergelijke systemen fors hinderen.

“Ontwerpers worstelen met de neveneffecten die inherent zijn aan geautomatiseerde assistentie”, aldus David Zuby, hoofdonderzoeker bij de IIHS. “Als auto-ontwerpers de functionaliteit van deze systemen beperken om bestuurders betrokken te houden, riskeren ze een terugslag omdat de systemen niet genoeg ontwikkeld zijn. Maar als de systemen te capabel lijken, zullen bestuurders ze misschien niet de aandacht geven die nodig is om ze veilig te gebruiken.”

Zelfrijdend
“Een voertuig dat in alle situaties zichzelf kan besturen is op dit moment nog niet beschikbaar en zal dat voorlopig ook nog niet zijn”, aldus de onderzoekers. De instelling zegt wel de komende tijd meer onderzoeken te blijven uitvoeren en wil een systeem ontwikkelen zodat klanten zelf geavanceerde rijtaakondersteunende systemen kunnen beoordelen.

Meer nieuws

‘Hét evenement voor de zakelijke rijder en de wagenparkbeheerder’

Het is een veelgestelde vraag van leasemaatschappijen, auto-importeurs en andere bedrijven die actief zijn in de leaseautomarkt. Waarom organiseren ProMedia Group en de Vereniging Zakelijke Rijders de Leaseauto Testdag? We vragen het aan Niels Singeling (rechts), business development manager bij ProMedia, en Joeri van Dam (links) van VZR. Hoe is het plan voor de Leaseauto… Lees verder ›

‘Betere samenwerking is een must om succes van ADAS te maken’

De mogelijkheden van ADAS worden te weinig benut en de kennis over de werking van deze rijassistentiesystemen is onvoldoende aanwezig. Dat vinden Chris Hottentot (ANWB) en Leo Bingen (RAI Vereniging). Tijdens het ADAS Congres op donderdag 20 september – dat op het programma staat tijdens de Leaseauto Testdag 2018 – gaan beide sprekers uitgebreid in op de stappen die… Lees verder ›

‘Verwar ADAS-auto en zelfrijdende auto niet met elkaar’

Een auto met rijtaakondersteunende systemen is nog geen zelfrijdende auto, maar veel mensen zien dat wel zo en dat is gevaarlijk voor de verkeersveiligheid. Daarvoor waarschuwt Richard van de Werken, verkeersveiligheidsexpert, mede-eigenaar van verkeersdatabureau Hastig en een van de sprekers op het ADAS Congres. Mensen verwarren zelfrijdende auto’s en auto’s met ADAS-systemen teveel met elkaar,… Lees verder ›